mandag den 14. februar 2011

The never ending story


Der må være andre end mig, der år efter år fylder kurven med frø fra alverdens hjemmesider, men sjældent når at få mere end et par poser hældt i jorden.
Vinteren går med fantasier om den fantastisk blomstrende have  og når de første frøposer kommer på markedet bliver  der shoppet igennem og indkøbt frø til flere fodboldbane store haver, man ved jo aldrig om de alle sammen spirer.
Claus Dalby – go home! Jeg ser det for mig – min have vil overstråle selv mine vildeste fantasier, og jeg overvejer sågar, hvordan min lille bod på torvet skal se ud, begynder endog at lave små skitser. Det er nemlig derfra jeg skal stå og sælge alle de fantastiske buketter min have har lagt hjem til.
Og når frøposerne efterfølgende  begynder at dumpe ind af brevsprækken  er der næsten ingen ende på ekstasen.

Men så er det at det begynder at gå galt. På forunderlig vis misser jeg altid det der med forspiring. Alle 1132 sorter skal altid forspires på forskellige tidspunkter, og da jeg ikke har et drivhus eller 40 km vindueskarm er det et logistisk mareridt, så det med forspiring bliver fortrængt. Frø skal sås direkte i jorden  - det må være naturens orden !
Så kommer tidspunktet, hvor alle veninderne begynder at diskutere størrelsen på kimplanter. Nå ja, tænker man,  jeg sår jo mine direkte på friland, så jeg har masser af tid – vi er jo kun i marts – april – begyndelsen af maj!

Men efter hvad der føles som et øjeblik i tiden, begynder jeg at se haver i flor og buketter i alle andres hjem end mit, og så er det at jeg i panik flår et par poser op og kaster dem ud på de 40 x 60 cm det kun lykkedes at rydde i år, trods indkøb af stolper og støttematerialer til noget nær ca. 800 m2.
Desværre har jeg ikke fået afdækket det 40 x 60 cm store plantebed med det resultat at fasanerne når at tage samtlige spirer. Men det allerværste er dog når venner og veninder, der selvfølgelig er bekendt med mine ekstravagante frøindkøb,  begynder at spørge om vi  ikke kan bytte planter – det hader jeg!
Heldigvis kaster de blomster, der har slået rod i min have, deres egne frø, og til dem siger jeg en dybfølt tak. Uden dem ville illusionen om edens have været en saga blot. Og til næste år får jeg garanteret sået det hele – og lidt til!.
Disse har heldigvis selv fundet plads i haven

TIPS: En blomst jeg dog altid når at få sået i tide er ærteblomst. Den sår jeg nemlig udendørs i store trækar i februar – og de kommer hvert år.


8 kommentarer:

  1. Ærteblomster er så fine. Jeg har sommerhus, så for mig står den på krukker og det skal være nemt og kunne passe sig selv. Jeg har gemt nogle pelargonier herhjemme vinteren over, og jeg glæder mig til at lave små stiklinger og forhåbentlig få store fine planter i løbet af sommeren.
    Rigtig fin blog - og hjemmeside du har :-)

    SvarSlet
  2. Hej
    Jeg synes at jeg kan genkende dine ord;-)
    Sår du din lathyrus allerede i februar? skriv lige helt hvordan du gør, please...
    kh Lone.g

    SvarSlet
  3. Kan man virkelig lægge frø så tidligt? Fin lille webbutik du har ♥

    SvarSlet
  4. Hej Lone g. og Nordisk gammelt

    Lathyrusfrø kan tåle temmelig hård frost, så i januar/februar sår jeg mine. Frøene får lov til at ligge i blød i en skål vand et døgns tid, før jeg lægger dem i jorden. Nogle år er blomstringen begyndt meget tidligt på sæsonen og andre år blomstrer de på normal tid, men i alle de år jeg har sået dem om vinteren (og det er efterhånden mange), har de ikke svigtet en eneste gang.

    SvarSlet
  5. Hej!
    Vilken härlig blogg du har. Har ni lika kallt i Danmark som vi har i Sverige? Usch då.
    Jag har varit inne på din hemsida/butik. Blev så förtjust i rottingklockorna. Funderar på att beställ dem.

    Kram Anna

    SvarSlet
  6. Hej Anna
    Tak og i lige måde. Vi har det faktisk uhyggelig koldt i Danmark i øjeblikket, og det er så trættende med alt det tøj og mørke, men det kender du sikkert alt til!
    Det ville da være skønt hvis rottingklockorna flyttede til Sverige :) Bare klik på "udland" på
    forsiden.

    Bedste hilsner Lene

    SvarSlet
  7. Åh tack söta du!! Din kommentar värmde mig verkligen! Å så skoj det skulle vara att få träffa dig, du är alltid välkommen till butiken vet du! KRAM

    SvarSlet